Aktuelle emner
Find aktuelle emner inden for kemi
Kriminaltekniske undersøgelser
Få en række spændende forsøg og øvelser i et tværfagligt undervisningsforløb under temaet ”Der er blevet begået en forbrydelse”
Værd at vide om agar
Agar af forskellig type anvendes til påvisning af bakterier og svampe. Lær om agar her.
Destilleret vand vs. demineraliseret vand
Lær om grunden til at anvende destilleret vand fremfor almindeligt postevand eller demineraliseret vand
Gaschromatografi
Gaschromatografi er en metode, der separerer sammensatte prøver, så længe prøven kan tage gasform.
Tyndtlagschromatografi
Tyndtlagschromatografi eller TLC bruges til at bestemme materialers kemiske sammensætning. Læs mere her.
Sikkerhed i kemiundervisning
Sådan opretholder du sikkerheden i kemilaboratoriet
Undervisningsministeriet har udarbejdet et regelsæt for laboratoriearbejde. Find dem her
GUIDE: Beskyttelseshandsker ved håndtering af kemikalier
For at afgøre om der skal anvendes handsker til en given arbejdsopgave, og i givet fald hvilken type handske, bør en række faktorer inddrages.
Få styr på affaldshåndteringen
Lær om affaldshåndtering af kemikalier, salte og meget mere
Peroxider
Vedr. bortskaffelse af ethere, som man frygtede havde dannet eksplosive peroxider efter lang tids opbevaring.
Kaliumdichromat
Kaliumdichromat er meget giftigt, og derfor forbudt at anvende i folkeskolen. Forstå hvorfor og læs mere om stoffet her.
Kemi giver en forståelse af verden omkring os
Kemi spiller en betydeligt rolle i vores hverdag - ligefra rengøringen og madlavning til medicin. Det giver altså en forståelse for både vores dagligdag og verdenen omkring os.
Kemi hjælper os med at forklare og forså alt fra simple hverdagsopgaver til komplekse problemstillinger, eksempelvis i forhold til miljøet.
Kemi giver os også mulighed for at udvikle nye materialer, nyt medicin, nye teknologier og måder, at gøre ting på, som i sidste ende kan være med til at booste vores livskvalitet.
For eleverne kan kemi være både sjovt og spændende. Det er nemlig rigtig fascinerende, hvordan kemikalier og materialer opfører sig, når de interagerer med hinanden.
Gør derfor kemitimen endnu mere interessant, når du udfører forsøg med kemikalier, eller lad dine elever bygge molekylemodeller med molekylebyggesæt.
Stort set alle lærer bedre, når de i konkret og overført betydning får jord under neglene.
Ofte stillede spørgsmål inden for kemi
Her kan du læse svar på nogle af de typiske spørgsmål, vi møder. Finder du ikke, hvad du søger, er du meget velkommen til at kontakte os.
addHvorfor kan jeg ikke finde...?
Kært barn har mange navne og sådan er det også med kemikalier.
Søger du efter noget uden held, er det måske fordi, du bruger et andet navn. Vi prøver i beskrivelsen af kemikalierne at tilføje andre navne, men er slet ikke færdig med dette arbejde.
Fortvivl ikke men søg hjælp i dette regneark, der "oversætter" navne (Søg i regnearket med Ctrl+b)
addHvor finder jeg glukoseopløsning?
Vi sælger ikke længere glucoseopløsning, fordi holdbarheden ikke er god nok. Køb i stedet ren glucose (varenummer 832500) og lav selv fx en 10% opløsning.
addJeg skal bruge et stof, jeg ikke kan finde blandt jeres kemikalier?
Prøv at kontakte os. Vi kan levere næsten alle kemikalier indenfor 4-5 arbejdsdage gennem vores samarbejdsaftaler med bla. VWR, Sigma, Fluka, Buch & Holm, Fischer Scientific mfl.
Jo flere oplysninger du kan give (CAS-nummer, formel, renhed/kvalitet og lignende), jo hurtigere kan vi finde varen og give dig en pris.
addHvor finder jeg præparatglas?
Kært barn har mange navne.. Præparatglas, durhamrør, Ellemanrør, bananflueglas, koagulationsrør, Widalrør osv. Vi kan levere en masse forskellige glas til specialformål, hvad enten det er med eller uden krave, skruelåg, rund eller flad bund osv. Bed os om et tilbud på en konkret type glas?
addKan I levere andre kemikalier?
Det kan vi!
Send en email med alle de oplysninger du kender på stoffet, så vender vi hurtigt tilbage med et tilbud. Du kan normalt have varerne 4-5 arbejdsdage efter bestillingen.
addHvordan skaffer jeg flydende nitrogen?
Selvom nitrogen som gasart i sig selv ikke er faremærket, er der alvorlige risici forbundet med håndteringen af flydende nitrogen. Ved spild vil væsken hurtigt fordampe og fortrænge ilt i lokalet. Der er desuden risiko for øjeblikkelige og alvorlige forfrysninger ved kontakt med væsken, dampene eller uisolerede beholdere indeholdende væsken. V
i har derfor valgt ikke at markedsføre flydende nitrogen. Kontakt evt. AGA eller Strandmøllen.
addHar I atommodeller?
Vi sælger molekylemodeller fra engelske Molymod, men det er mest som illustration af krystalstrukturer og altså ikke enkle atommodeller. I samme kategori finder du også orbitalmodeller som byggesæt til opbygningen af molekyler og orbitaler. I øvrigt kan følgende gratis program anbefales til orbitalberegninger.
Det anbefales at downloade både manual og eksempelfil.
addKan I levere tøris?
Vi leverer ikke færdig tøris (prøv at kontakte AGA), men i stedet CO2-trykflaske med stigrør (072570) og en tørisopsamler (varenummer 073080) til at montere herpå.
addHvorfor kan jeg ikke lave tøris med min tørisopsamler?
For at lave tøris med tørisopsamleren, er det afgørende, at trykflasken leverer flydende CO2. Dette sikres ved at anvende en CO2-flaske med stigrør, så flasken "tappes" fra bunden, hvor væsken befinder sig.
Desuden må flasken ikke være næsten tom. Har man en normal CO2-flaske kan man forsøge at lægge den vandret og forsigtigt hælde af flasken, så kan man i de fleste tilfælde også få lavet tøris med opsamleren.
addHvor meget helium skal der til at puste balloner op?
Vi sælger heliumgas af laboratoriekvalitet, der er en alt for ren og dyr gas at anvende som til at puste balloner op med. Prøv i stedet at søge efter ballongas.
addHvordan får vi skiftet vores ionbytteranlæg?
Når ledningsevnen på det demineraliserede vand fra ionbytteranlægget (Silex varenr. 076500) begynder at stige som tegn på, at ionbytter-kapaciteten i anlægget er opbrugt, skal man have ionbytteren regenereret. Det foregår ved, at man tager "sokken" ud af anlægget og returnerer til os. I den forbindelse er det afgørende, at sokken ikke udtørrer.
addJeg har bestilt finsprit, men ikke fået det leveret?
Ikke-denatueret ethanol er afgiftspålagt og kan kun sælges til de skoler, der har en tilladelse fra Skat til at købe sådant. Tilladelsen er som oftest tidsbegrænset og giver ret til køb af x antal liter årligt. Vi skal have en kopi af skolens tilladelse før, vi må sende spritten.
Vi må kun levere ikke-denatureret ethanol til institutioner og virksomheder, der har en toldtilladelse jævnfør E.A.3.1.8.1 Kort om afgiftsfritagelse. Vejledningen indeholder et link til den blanket, der skal udfyldes og sendes til SKAT. Når tilladelsen er i hus, skal vi have tilsendt en kopi af denne, hvorefter vi må udlevere ethanolen.
OBS: Erfaringsmæssigt får folkeskoler yderst sjældent en tilladelse til køb af udenatureret sprit. Er det nødvendigt for at gennemføre forsøget, kan vi henvise til specialbutikker for vin, der ofte kan sælge afgiftsbelagt 96% ethanol.
addHvad er en gifttilladelse?
Hvis en folkeskole ønsker at købe giftmærkede kemikalier kræver det en gifttilladelse påtegnet af politiet. Bemærk, at selv om tilladelse opnås, kan Arbejdstilsynet stadig kræve stoffet fjernet fra skolen, hvis man ikke kan argumentere for, at det ikke kan substitueres med noget mindre farligt. Gymnasier m.m. kan frit købe de fleste giftige stoffer.
addSælger I ikke længere råolie?
Vi kan desværre ikke længere skaffe råolie. Bemærk at råolie er mærket som kræftfremkaldende, og derfor ikke må anvendes i folkeskolen.
Produkter til kemi
Vi har et stort udvalg af lærerige produkter til undervisning i kemitimen, der kan hjælpe elever med at opbygge deres viden og færdigheder inden for faget.
Vores sortiment består af produkter, der er designet til at være engagerende og sjove, samtidig med at de giver en dybdegående forståelse af kemi.