search
keyboard_arrow_down

Inspiration til kemi undervisning

Underviser du i kemi? Her på siden finder du masser af inspiration til undervisning i kemi. 

Aktuelle emner

Find aktuelle emner inden for kemi

Kriminaltekniske undersøgelser

Få en række spændende forsøg og øvelser i et tværfagligt undervisningsforløb under temaet ”Der er blevet begået en forbrydelse”

Klik her

Værd at vide om agar

Agar af forskellig type anvendes til påvisning af bakterier og svampe. Lær om agar her.
 

Klik her

Destilleret vand vs. demineraliseret vand

Lær om grunden til at anvende destilleret vand fremfor almindeligt postevand eller demineraliseret vand

Klik her

Gaschromatografi

Gaschromatografi er en metode, der separerer sammensatte prøver, så længe prøven kan tage gasform. 

Klik her

Tyndtlagschromatografi

Tyndtlagschromatografi eller TLC bruges til at bestemme materialers kemiske sammensætning. Læs mere her.

Klik her

Sikkerhed i kemiundervisning

Sådan opretholder du sikkerheden i kemilaboratoriet

Undervisningsministeriet har udarbejdet et regelsæt for laboratoriearbejde. Find dem her


 

Læs mere her

GUIDE: Beskyttelseshandsker ved håndtering af kemikalier

For at afgøre om der skal anvendes handsker til en given arbejdsopgave, og i givet fald hvilken type handske, bør en række faktorer inddrages.

Læs mere her

Giftrekvisitioner

Læs om Giftrekvisitioner og få styr på sikkerheden i kemi.
 

Læs mere her

Få styr på affaldshåndteringen

Lær om affaldshåndtering af kemikalier, salte og meget mere

Læs mere her

Peroxider

Vedr. bortskaffelse af ethere, som man frygtede havde dannet eksplosive peroxider efter lang tids opbevaring.

Læs mere her

Kaliumdichromat

Kaliumdichromat er meget giftigt, og derfor forbudt at anvende i folkeskolen. Forstå hvorfor og læs mere om stoffet her. 

Klik her

Kemi giver en forståelse af verden omkring os

Kemi spiller en betydeligt rolle i vores hverdag - ligefra rengøringen og madlavning til medicin. Det giver altså en forståelse for både vores dagligdag og verdenen omkring os.

Kemi hjælper os med at forklare og forså alt fra simple hverdagsopgaver til komplekse problemstillinger, eksempelvis i forhold til miljøet.

Kemi giver os også mulighed for at udvikle nye materialer, nyt medicin, nye teknologier og måder, at gøre ting på, som i sidste ende kan være med til at booste vores livskvalitet.

For eleverne kan kemi være både sjovt og spændende. Det er nemlig rigtig fascinerende, hvordan kemikalier og materialer opfører sig, når de interagerer med hinanden.

Gør derfor kemitimen endnu mere interessant, når du udfører forsøg med kemikalier, eller lad dine elever bygge molekylemodeller med molekylebyggesæt.

Stort set alle lærer bedre, når de i konkret og overført betydning får jord under neglene.

Ofte stillede spørgsmål inden for kemi

Her kan du læse svar på nogle af de typiske spørgsmål, vi møder. Finder du ikke, hvad du søger, er du meget velkommen til at kontakte os.

Kært barn har mange navne og sådan er det også med kemikalier.

Søger du efter noget uden held, er det måske fordi, du bruger et andet navn. Vi prøver i beskrivelsen af kemikalierne at tilføje andre navne, men er slet ikke færdig med dette arbejde. 
Fortvivl ikke men søg hjælp i dette regneark, der "oversætter" navne (Søg i regnearket med Ctrl+b)

Vi sælger ikke længere glucoseopløsning, fordi holdbarheden ikke er god nok. Køb i stedet ren glucose (varenummer 832500) og lav selv fx en 10% opløsning.

Prøv at kontakte os. Vi kan levere næsten alle kemikalier indenfor 4-5 arbejdsdage gennem vores samarbejdsaftaler med bla. VWR, Sigma, Fluka, Buch & Holm, Fischer Scientific mfl.

Jo flere oplysninger du kan give (CAS-nummer, formel, renhed/kvalitet og lignende), jo hurtigere kan vi finde varen og give dig en pris.

Kært barn har mange navne.. Præparatglas, durhamrør, Ellemanrør, bananflueglas, koagulationsrør, Widalrør osv. Vi kan levere en masse forskellige glas til specialformål, hvad enten det er med eller uden krave, skruelåg, rund eller flad bund osv. Bed os om et tilbud på en konkret type glas?

Det kan vi!

Send en email med alle de oplysninger du kender på stoffet, så vender vi hurtigt tilbage med et tilbud. Du kan normalt have varerne 4-5 arbejdsdage efter bestillingen.

Selvom nitrogen som gasart i sig selv ikke er faremærket, er der alvorlige risici forbundet med håndteringen af flydende nitrogen. Ved spild vil væsken hurtigt fordampe og fortrænge ilt i lokalet. Der er desuden risiko for øjeblikkelige og alvorlige forfrysninger ved kontakt med væsken, dampene eller uisolerede beholdere indeholdende væsken. V

i har derfor valgt ikke at markedsføre flydende nitrogen. Kontakt evt. AGA eller Strandmøllen.

Vi sælger molekylemodeller fra engelske Molymod, men det er mest som illustration af krystalstrukturer og altså ikke enkle atommodeller. I samme kategori finder du også orbitalmodeller som byggesæt til opbygningen af molekyler og orbitaler. I øvrigt kan følgende gratis program anbefales til orbitalberegninger.

Det anbefales at downloade både manual og eksempelfil.

Vi leverer ikke færdig tøris (prøv at kontakte AGA), men i stedet CO2-trykflaske med stigrør (072570) og en tørisopsamler (varenummer 073080) til at montere herpå.

For at lave tøris med tørisopsamleren, er det afgørende, at trykflasken leverer flydende CO2. Dette sikres ved at anvende en CO2-flaske med stigrør, så flasken "tappes" fra bunden, hvor væsken befinder sig.

Desuden må flasken ikke være næsten tom. Har man en normal CO2-flaske kan man forsøge at lægge den vandret og forsigtigt hælde af flasken, så kan man i de fleste tilfælde også få lavet tøris med opsamleren.

Vi sælger heliumgas af laboratoriekvalitet, der er en alt for ren og dyr gas at anvende som til at puste balloner op med. Prøv i stedet at søge efter ballongas.

Når ledningsevnen på det demineraliserede vand fra ionbytteranlægget (Silex varenr. 076500) begynder at stige som tegn på, at ionbytter-kapaciteten i anlægget er opbrugt, skal man have ionbytteren regenereret. Det foregår ved, at man tager "sokken" ud af anlægget og returnerer til os. I den forbindelse er det afgørende, at sokken ikke udtørrer.

Læs mere herom i manualen

Ikke-denatueret ethanol er afgiftspålagt og kan kun sælges til de skoler, der har en tilladelse fra Skat til at købe sådant. Tilladelsen er som oftest tidsbegrænset og giver ret til køb af x antal liter årligt. Vi skal have en kopi af skolens tilladelse før, vi må sende spritten.

Vi må kun levere ikke-denatureret ethanol til institutioner og virksomheder, der har en toldtilladelse jævnfør E.A.3.1.8.1 Kort om afgiftsfritagelse. Vejledningen indeholder et link til den blanket, der skal udfyldes og sendes til SKAT. Når tilladelsen er i hus, skal vi have tilsendt en kopi af denne, hvorefter vi må udlevere ethanolen.

OBS: Erfaringsmæssigt får folkeskoler yderst sjældent en tilladelse til køb af udenatureret sprit. Er det nødvendigt for at gennemføre forsøget, kan vi henvise til specialbutikker for vin, der ofte kan sælge afgiftsbelagt 96% ethanol.

Hvis en folkeskole ønsker at købe giftmærkede kemikalier kræver det en gifttilladelse påtegnet af politiet. Bemærk, at selv om tilladelse opnås, kan Arbejdstilsynet stadig kræve stoffet fjernet fra skolen, hvis man ikke kan argumentere for, at det ikke kan substitueres med noget mindre farligt. Gymnasier m.m. kan frit købe de fleste giftige stoffer. 

Vi kan desværre ikke længere skaffe råolie. Bemærk at råolie er mærket som kræftfremkaldende, og derfor ikke må anvendes i folkeskolen.

Produkter til kemi

Vi har et stort udvalg af lærerige produkter til undervisning i kemitimen, der kan hjælpe elever med at opbygge deres viden og færdigheder inden for faget. 

Vores sortiment består af produkter, der er designet til at være engagerende og sjove, samtidig med at de giver en dybdegående forståelse af kemi.

Find produkter til kemi

keyboard_arrow_up