Agar og bakterier – Eksperimenter med mikrobiologi

Gå på opdagelse i vores brede sortiment af agar, petriskål med agar og bakterieprodukter, der understøtter undervisning i mikrobiologi og bioteknologi. Produkterne er ideelle til at demonstrere centrale emner fra gymnasiepensum og folkeskolens naturfag, såsom bakterievækst, næringsmedier og antibiotikaresistens.

Hvad er agar?

Agar er et geléagtigt stof, som man laver af tang. Det bruges ofte i biologilokalet til at dyrke bakterier og svampe på, fordi det giver dem en fast overflade at vokse på – lidt ligesom en "madpakke" og en seng i ét.

Man smelter agar sammen med næring (som f.eks. bouillon), hælder det i en petriskål, og når det stivner, kan man stryge bakterier ud på overfladen og se dem vokse over tid. Agar selv indeholder ikke næring – det er bare "geléen", som holder det hele sammen.

Læs mere om Agar her

Hvordan bruger man agar?

Agar bruges ofte i biologilokalet, når man vil undersøge mikroorganismer som bakterier eller svampe. Det foregår typisk ved, at man først opvarmer en blanding af agar og en næringsvæske, indtil agar'en er helt opløst. Derefter hælder man blandingen i petriskåle og lader den stivne. Når geléen er fast, kan man pode den – altså overføre bakterier eller svampesporer – med f.eks. en vatpind eller en podeøje.

Et klassisk eksempel er at tage en prøve fra f.eks. fingerspidser, toiletbrættet eller dørhåndtag og stryge den ud på agarpladen. Efter et par dage i en varm inkubator, vil bakterierne begynde at vokse i små kolonier, som man kan se med det blotte øje.

Agar gør det altså muligt at arbejde kontrolleret med mikroorganismer, så man kan undersøge, hvordan de opfører sig under forskellige forhold.

Vores sortiment inkluderer:

  • Agarpulver og plader: Brug PCA-agar til generel dyrkning eller malt-ekstrakt-agar til svampe. Disse medier er perfekte til at arbejde med økosystemer og fødekæder fra biologiundervisningen.
  • Specialiserede næringsmedier: LB-agar og YPD-broth egner sig til eksperimenter, hvor eleverne lærer om næringsstofkrav og metabolisme i mikroorganismer, emner ofte beskrevet i bioteknologilærebøger.
  • Antibiotikadiscs: Streptomycin, ampicillin og erythromycin kan bruges til at illustrere antibiotikas virkning og bakteriers resistensudvikling, et centralt emne i folkeskolens naturfag og biologi i gymnasiet.

Hvordan produkterne understøtter læring:

  • Mikroorganismer i økosystemer: Illustrér, hvordan mikroorganismer nedbryder organisk materiale eller indgår i kredsløb som kvælstofkredsløbet.
  • Antibiotika og resistens: Udfør forsøg med antibiotikadiscs for at give elever indsigt i, hvordan antibiotikaresistens opstår og spredes – et emne, der kobler direkte til FN’s verdensmål om sundhed og bæredygtighed.
  • Eksperimentel metode: Eleverne kan anvende deres viden om hypotesedannelse og databehandling gennem laboratorieforsøg med bakterievækst.

Vores produkter gør det muligt for lærere at omsætte teori fra lærebøger til praksis og engagere elever i hands-on læring, der øger deres forståelse af mikrobiologi og dens betydning i den virkelige verden.